Nadat we in Edinburg de bagage in de riante monokey-koffers van de Kawasaki Versys hebben gestopt, maken we eerst meters op de cruisecontrole over de snelweg naar Sterling, voor we de mooiere secundaire wegen opzoeken naar Oban, in de Highlands. Precies waar de Kawasaki Versys 1000 voor is bedoeld: In alle comfort naar je reisbestemming reizen om daar in de heuvels optimaal te genieten van de sportieve kant van dit “Versatile System”. De naam zegt het al: Veelzijdig systeem. Een motor met offroad-genen voor optimale wendbaarheid en veercomfort op elk wegdek, gecombineerd met – als enige in zijn soort - een 120 pk sterke viercilinder, fantastische windbescherming en een enorm rijke standaarduitrusting, met onder meer een in hoogte verstelbaar windscherm, Cruise Control, bochten-tractiecontrole en bochten-ABS. De SE-versie doet daar nog een schepje bovenop met elektronisch instelbare vering, bochtverlichting en een in twee richtingen werkende quickshifter, verwarmde handvatten en vier rijmodi.
Eilean Donan Castle
Vroeg in de ochtend geven we de Versys 1000 SE weer de sporen op de A816 naar Fort William. De preload van de elektronische Skyhook-vering heb ik inmiddels via de knoppen op de linker stuurhelft op 1 persoon plus lading gezet, zodat de Kawa lekker neutraal en zeker stuurt. Daar maken we optimaal gebruik van als we na de markante Connel Bridge de bochtige weg langs Loch Creran afleggen. Er zijn veel campers, maar dankzij de soepele power van de viercilinder heb je aan een klein gaatje genoeg om er voorbij te komen. Meestal hoef je niet eens terug te schakelen, want de 1043cc-motor heeft enorm veel bottom power. Tik je de bak via de goed werkende quickshifter twee of drie tikjes terug, dan verraadt het viercilinderblok zijn sportieve herkomst en gilt de Versys als een raket langs het verkeer. Zo arriveren we vlot bij het beroemde Eilean Donan Castle bij Dornie. Het kasteel was onder andere decor voor “The private life of Sherlock Holmes”, “Highlander” en de Bond-film “The world is nog enough.”
Appelcross
Na Strathcaron rijden we door een steeds kaler wordende bergvallei omhoog, tot we tegen “the pass of the cattle” aanrijden: een groene bergwand met een paar zeer scherpe haarspeldbochten. Dankzij het lage zwaartepunt en de enorme bottom power stuurt de Versys 1000SE er met speels gemak doorheen, waarna we op een geweldig uitzicht worden getrakteerd terwijl we afdalen naar de Appelcross Inn, beneden bij de zee. Het uitzicht blijft mooi als we die middag langs Loch Maree rijden, een 21,7 km lang zoetwatermeer. Na 333 comfortabele toerkilometers wordt het echter tijd om onze toevlucht te nemen in “The Gairloch Highland Lodge” en de dag op het zonnige terras te evalueren bij een aantal goudgele après-bike-lagers.
Stein Inn
In het ochtendgloren richten we de neuzen van de Kawasaki’s richting Achnasheen en stomen door naar het eiland Skye. De slingerende kustweg langs Broadford wemelt van de toeristen, die veelal stoppen in Sligachan, bij een parallelweg over een oude stenen brug die in 1810 is gebouwd door Thomas Telford. Een kilometer of vijf na Edinbane verlaten we de doorgaande weg en koersen over een kleine single track, die zich met erbarmelijk slecht asfalt over de kale heuvels slingert. De elektronische skyhook-demping houdt de Versys 1000 SE echter strak en comfortabel op het asfaltlint. Het is een prachtig systeem, dat de bewegingen van de motorfiets analyseert en de demping van voor- en achtervering supersnel aanpast, zodat de motorfiets altijd strak en rustig over de weg rijdt, alsof hij aan een touwtje via een hemeloogje (skyhook) wordt voortgetrokken. Zo kun je met de Versys overal komen, zelfs over het hobbelpad dat eindigt bij de Stein Inn. Het is de oudste herberg van Schotland, direct aan de kust van Loch Bay en met een geweldig mooi uitzicht op de baai.
Knallen
We verlaten Skye eh haasten ons naar de Ferry terug naar het vasteland bij Mallaig. Van daaruit is nog een flink stuk terug naar Oban. De 120 pk-sterke viercilinder wordt veelvuldig uitgedaagd om het langzamere verkeer achter ons te laten en volop te profiteren van de fraaie bochten. De Versys laat zich er gemakkelijk inrollen en de Bridgestone T31-banden geven veel grip. Lekker knallen dus, vooral als na Fort William blijkt dat de brug naar Oban geblokkeerd is en we 50 mijl om moeten rijden. Die omweg is de moeite waard. De weg golft door een prachtige vallei, groen, met steile rotswanden en een mooi riviertje. Het wordt langzaamaan wel wat donker, maar daarvoor heeft de Versys 1000SE haar geheime wapen: felle LED-lampen en bochtverlichting! Zo kun je ook in het donker zien waar je heen gaat. We komen – wederom na 333 km – dan ook probleemloos aan in Oban, waar we een heerlijke maaltijd besluiten met een al even heerlijke whisky.
Ideale Adventure Tourer
Ook de laatste dag zijn we weer vroeg uit de veren voor de terugtocht naar Edinburg. De lochs zijn in de windstille ochtend adembenemend mooi. Het water is spiegelglad, waardoor de bergen loepzuiver in het water spiegelen. Een paar uur later parkeer ik de Versys 1000 SE weer bij Kawasaki Edinburg, 1256 km nadat ik daar twee hele en twee halve dagen geleden ben vertrokken. Wat een tocht en wat een motor! Ze is comfortabel, snel, soepel en veelzijdig, bovendien is de Versys 1000 SE voorzien van de allerlaatste technologische snufjes. Daarmee biedt deze €18.499,- kostende Adventure Tourer heel veel waar voor zijn geld! Het is daardoor de ideale motor om zo’n trip mee te maken. Dus als je ook op pad wilt…