Motorblok
Voor 2025 ondergaat het motorblok van de KX250 een aantal grote veranderingen waaronder een nieuw in- en uitlaattraject, nieuwe airbox en een nieuwe zuiger.
De symmetrisch uitgelijnde inlaat en uitlaat zorgen voor meer koppel bij lage toerentallen. Het nieuwe ontwerp van de inlaat heeft een veel rechtere route voor het lucht-brandstofmengsel om de cilinder binnen te komen, terwijl een centraal geplaatste uitlaatpoort in lijn ligt met de inlaat voor een hogere efficiëntie. In het uitlaattraject is ook de einddemper verder naar voren geplaatst ter bevordering van de massa centralisatie.
Het resultaat van deze aanpassingen is een aanzienlijk hoger koppel in het lage toerengebied, soepelere vermogensafgifte en een meer lineaire gasrespons.
Elektronica
Om het vermogen optimaal te kunnen benutten is de nieuwe KX250 uitgerust met Traction Control en Power Modes welke eenvoudig geselecteerd kunnen worden via de schakelaars op de linker stuurhelft. Rijders kunnen hun smartphone, via Blutetooth, verbinden aan de motor en via de speciale Kawasaki Rideology KX App direct de mapping van hun machine aanpassen en het onderhoudslogboek bekijken.
Chassis
Het nieuwe frame is gebaseerd op de KX450 waarbij er aan de voorzijde extra ruimte is gecreëerd voor het nieuwe in- en uitlaattraject. De geoptimaliseerde stijfheidsbalans en verfijnde afstelling van de vering dragen bij aan het lichte, wendbare rijgedrag van de KX250.
Ergonomie
Door middel van het Ergo-fit concept is er keuze uit vier stuurposities en twee voetsteunposities zodat rijders hun machine perfect kunnen afstellen op hun lichaamslengte en voorkeuren. In combinatie met de standaard gemonteerde ODI Lock-On handvatten en een gladder kuipwerk zorgt dit ervoor dat de rijder zich gemakkelijker kan bewegen. Door nieuwe zijkappen met snel sluiters is het luchtfilter nu bereikbaar zonder gereedschap.
De nieuwe KX250 staat vanaf medio september bij de Kawasaki dealer. Prijzen worden later bekend gemaakt.