Beide machines zullen een prominente plaats claimen tussen de machines in de huidige 125cc-klasse (A1 Rijbewijs) waarbij de focus voornamelijk op korte stedelijke ritjes ligt en daarmee een inspringt in het stedelijke mobiliteitsvraagstuk. De nieuwe Kawasaki EV-machines zullen als Z-e1 en Ninja-e1 beschikbaar zijn in de bekende Ninja- en Z-familie design stijlen. Beide beschikken daarbij over volwassen frame- en motorspecificaties, die aansluiten bij deze klasse en die het typische Kawasaki-rijplezier koppelen aan een emissievrije toekomst.
Met een stille en efficiënte borstelloze motor van 5kW continue (en een bruikbaar piekvermogen van 9kW) maken de nieuwe EV-modellen gebruik van een innovatieve batterijoplossing, waarbij de dubbele, uitneembare batterijen parallel zijn aangesloten. Zo kunnen de batterijen efficiënter worden opgeladen dan bij de concurrentie het geval is. Deze configuratie met dubbele batterij maakt een grote verscheidenheid aan oplaadopties mogelijk, omdat de twee losse batterijen individueel beter draagbaar zijn dan een enkele, veel zwaardere batterij.
De nieuwe EV-modellen zijn “Twist en Go”, en functioneren dus zonder koppeling of versnellingen. Het rijplezier wordt versterkt door enkele slimme, rijdersgerichte functies zoals twee rijmodi (Road en Eco) en een opwindende "e-boost" -optie. Deze boost biedt kortstondig een vermogensafgifte van 9kW, waarmee een snelle acceleratie en een potentiële topsnelheid van 99 km/u mogelijk zijn. De e-boost-functie wordt ingeschakeld via een knop op de rechter stuurhelft, onder de “gasgreep”. Een andere handige feature is de loopmodus. Hiermee kun je de machine stapvoets voor- of achteruit laten bewegen, wat vooral handig is voor krappe parkeerplaatsen of wanneer je een helling op moet.
Uiterlijk geeft de unieke Metallic Bright Silver en Metallic Matte Lime Green afwerking - de kenmerkende livery van toekomstige Kawasaki EV-modellen - een chique en sportieve uitstraling. De rijder heeft verder een prachtig TFT-display met smartphone-connectiviteit in het vizier. Dit display toont zaken als de rijstatus van de machine, de actieradius, de beschikbaarheid van de boost-functie en de geselecteerde rijmodi (Road of Eco). Zo sluit het TFT-display naadloos aan bij de gebruiksvriendelijke gashendel, de ABS-remmen en het trellis-frame, zoals je dat op grotere 400cc-machines aantreft. De nieuwe EV’s zijn een prominente aanwezigheid op de weg en bieden het vertrouwen van een volwassen motorfiets. Nieuw in de instap EV-klasse!
Laadopties omvatten een dockingstation, waarin één batterij kan worden geplaatst of een kabel, waarmee de externe lader via een stopcontact onder het zadel op de nog in de motor aanwezige batterijen kan worden aangesloten. Handige functies van de geavanceerde Li-Ion-batterijen zijn ingebouwde laadindicatoren en het symmetrische ontwerp, dat een eenvoudigere plaatsing van de batterijen in de motor mogelijk maakt. Daarnaast bieden de EV’s een handige, afsluitbare opbergruimte boven de batterijen, onder het batterijdeksel.
Met een reeks accessoires, waaronder +30 mm Ergo-Fit-zadels en verschillende laadoplossingen, luiden de naakte Kawasaki Z-e1 en de sportieve, slanke Kawasaki Ninja-e1-modellen een nieuw hoofdstuk in de roemrijke geschiedenis van het bedrijf in en openen ze de deur naar een groenere toekomst voor tweewielfans wereldwijd. Kawasaki’s eerste EV Motoren - SPARK A NEW ERA