Het doosvormige monocoque-frame vormt de verbinding tussen balhoofd en achtervork en loopt over het motorblok heen. Het motorblok vormt daarbij een dragend deel en draagt zo bij aan de stijfheid van het totale rijwielgdeelte.
Het monocoque-frame is niet alleen gemaakt van lichtgewicht aluminium, maar ook nog zo uitgevoerd dat de hoofdsectie tevens dienst doet als luchtfilterkast en behuizing voor de accu. Daardoor zijn er minder onderdelen, wat het gewicht verder vermindert. En omdat het frame niet langs het blok loopt, kan het erg slank blijven. Vooral op motoren met grote cilinderinhoud is dit een groot voordeel en helpt het monocoque-frame mee aan een smalle bouw en een fijne zitpositie.
Het aluminium monocoque-frame is oorspronkelijk door Kawasaki ontwikkeld in de jaren tachtig voor de 500cc-fabrieksracer. In een tijd dat stalen buizenframes de norm waren, was het aluminium monocoque-frame van de KR500 een openbaring voor de motorwereld. Het werd in 2000 voor het eerst op productiemotoren toegepast, op de ZX-12R; sindsdien is deze technologie steeds verder doorontwikeld en tegenwoordig te vinden op onze zware topmodellen.