Kawasaki
Technologie Engine management

Ever since our first motorcycle engine in 1950, Kawasaki has been continually pursuing new technologies in the creation of our high-performance engines. Today, our models are filled with numerous original Kawasaki technological features that have evolved over our long history.

KTRC (1-mode)

KTRC (Kawasaki TRaction Control) zorgt voor extra veiligheid door wielspin te voorkomen op gladde of vuile wegdekken.

Bij acceleratie op glad wegdek kan er gemakkelijk wielspin optreden, wat voor onverwachte bewegingen van de motor kan zorgen. KTRC gaat dit tegen, net zoals ABS blokkeren tijdens remmen tegengaat. Het is een geruststellend gevoel dat ook bij plotseling verlies van grip (op gladde teerstroken of putdeksels in de regen bijvoorbeeld!) het systeem voorkomt dat de motor ineens uitbreekt. KTRC gebruikt sensors om de snelheid van voor- en achterwiel in de gaten te houden. Treedt er wielspin op, dan wordt het vermogen kortstondig teruggeschroefd om de band de kans te geven weer grip te krijgen. KTRC gebruikt drie manieren om het vermogen te verminderen: de ontsteking, de injectie en de secundaire gaskleppen. Deze drievoudige aanpak maakt het mogelijk dat het systeem vloeiend ingrijpt, zodat het natuurlijk aanvoelt.
Technisch is het mogelijk om de tractiecontrole zo te laten ingrijpen dat je niet eens in de gaten had dat je grip verloor. KTRC laat je echter weten dat het wegdek glad is door bewust een moment te wachten met ingrijpen. Ten eerste geeft dat een juist beeld van de wegomstandigheden en wat de motor aan het doen is; ten tweede laat het je weten dat de veiligheidssystemen een vangnet voor je vormen.